Beste NBBF, beste bestuurders,
Via de website www.thejbccup.nl verkreeg ik alle mooie foto's die afgelopen zondag gemaakt zijn.
Tevens kon ik de juryuitslag inzien, zoals deze online staat.
Voor het gemak hier nog eens de link:
http://www.missfitness.nl/Thejbcup/d...C2009Media.xls
Afijn: ik zit dat zo te lezen en zie het eindtotaal staan.
Uit de eindscores volgt een rang, en daaruit volgt dan weer een plaatsing.
En de beste wint dan.
Vrij simpel.
Bij mij rijst echter de vraag, hoe deze eindscore dan tot stand komt.
Uit mijn herinnering aan ondermeer de NK 2008 en andere wedstrijden die ik bezocht, is er iets met een jurypanel en formulieren.
Enig nader onderzoek op enkele websites leerde mij dat de juryleden een formulier invullen.
Op dit formulier staat de score die een jurylid toekent aan een podiumbeest.
(Corrigeer mij als ik het hier mis heb, dit is mijn conclusie op basis van een kort onderzoek. )
Dit formulier wordt ingenomen door het hoofd-jurylid, en dit hoofd-jurylid stelt de eerder genoemde eindscore vast.
Optellen, aftrekken, wegstrepen van hoog en laag: taak van het hoofd-jurylid.
(Corrigeer mij als ik het hier mis heb, dit is mijn conclusie op basis van een kort onderzoek. )
Voor het gemak aangenomen dat mijn conclusies juist zijn, anders moet ik die lap tekst weer opnieuw schrijven, heb ik de volgende vragen:
- controleert iemand de controleur?
Hiermee bedoel ik het hoofd-jurylid, dat optelt, aftrekt en wegstreept.
Los van eventuele fouten die kunnen worden gemaakt, doordat een getal op een ander getal lijkt, is er nog iets aan de hand.
De 'definitieve' vaststeller van de eindscores, stelt vast. Nogal wiedes, maar het punt is dat een score van 20 ook opeens 15 kan zijn. Simpelweg omdat de vaststeller vast stelt, en hetgeen door de vaststeller wordt vastgesteld telt.
Er is dus ruimte voor enige discrepantie tussen de eindscore en de score zoals die werklijk dient te zijn.
Vanwege bovengenoemde mogelijkheid, vraag ik mij af: wie controleert de controleur?
En op welke manier?
Ik heb tot nu toe niets kunnen vinden, dat wees op een dergelijke ingebouwde zekerheid.
Dat brengt mij bij het volgende punt:
- zoals ik aannam hierboven, wordt de eindscore bepaald door de rekensom van het hoofd-jurylid.
Uitgaande van de juistheid van deze conclusie, is er nog iets dat de aandacht vraagt.
Als de eindscore wordt vastgesteld, wat gebeurt er dan met de bron van deze eindscore?
Hiermee doel ik op de lijstjes van de juryleden, die tijdens de rondes worden gemaakt.
Zijn deze lijstjes na afloop van de wedstrijd nog ergens terug te vinden en in te zien?
Het belang van de ingrediënten van een product mag een ieder duidelijk zijn: het juist datgene dat zorgt voor een degelijk eindresultaat.
Als er iets mis gaat, dan moet duidelijk kunnen zijn waar dat dan aan heeft gelegen.
Zoals een bakker wil weten waar zijn gist vandaan komt, wil ik weten hoe de eindscore tot stand is gekomen.
Hoe en op welke manier is een bepaalde atleet aan een aantal punten gekomen, en waarom is dit zo?
Het zijn deze vragen die beantwoord kunnen worden aan de hand van de scores die de juryleden toekennen.
Er komt bij dit punt nog een essentieel onderwerp om de hoek kijken: de verantwoording van de scores.
Als, hypothetisch, eenmaal gecontroleerd is dat de vastgestelde score de juiste score is, en dat duidelijk is geworden dat de 20 punten voortvloeien uit de scores van het jurypanel dan rest slechts de verantwoording.
Wie deelde welk aantal punten uit, en waarom?
Het is essentieel te weten welk lid van de jury atleet X een bepaalde score toekende, dat dusdanig afweek van de rest.
De reden van deze importantie is gelegen in het feit dat de bond zich in een lastig vaarwater begeeft. Aan alle kanten staan mensen klaar om te helpen en te ondersteunen, al dan niet tegen betaling.
Dit heeft zijn voordeel, maar ook haar keerzijde: een belangenverstrengeling.
Ik ben niet in de positie om uit te spreken of er een belangenverstrengeling is, en daar ook niet de aangewezen persoon voor. Ook kan ik geen gefundeerd verhaal schrijven over integriteit. Simpelweg omdat ik de feiten niet goed genoeg ken, dus die onderwerpen wil ik zo voorzichtig mogelijk benaderen.
Daardoor moet ik mij beperken tot een beschrijving die leidt tot het voorkomen van een belangenverstrengeling.
De enige wijze waarop te allen tijde kan worden voorkomen dat een derde partij de indruk kan hebben dat er sprake is van belangenverstrengeling, is openheid van zaken geven.
Door openheid te verschaffen, is een controle mogelijk. Een controle kan, daar waar nodig, leiden tot een correctie.
Een correctie elimineert belangenverstrengeling.
Toegepast op dit geval zou dit, zoals al eerder is aangekaart in ondermeer het NK 2008-topic, leiden tot individuele jurysheets met daarop de naam van het betreffende jurylid.
Geen anonieme puntenverdeling, geen anonieme fouten. En ook: geen anonieme belangenverstrengeling.
Veelgehoorde argumenten in zogenaamde 'controlekwesties' zijn:
- het gaat goed zo;
- het voegt niets toe;
- het werkt niet;
- het leidt tot administratieve rompslomp.
Dit rijtje kan uiteraard direct van tafel worden geveegd, omdat het in de praktijk niet goed gaat, en het wel degelijk iets toevoegd.
Of het werkt, is van de voren niet te zeggen. Dat sluit niet uit dat het een succes zal zijn.
Administratieve rompslomp is een kwestie van vaardigheden en investering van tijd.
Er zijn vast nog meer nadelen te bedenken, maar ze vallen allemaal in het niet bij het belang dat er gediend wordt: openheid van zaken bij een bond die het beste voor heeft met haar leden.
Ik neem dan ook aan dat de NBBF zal reageren, en niet anders dan positief zal zijn over het idee om de juryleden verantwoordelijk te maken voor hun werk.
Nota Bene: mocht ik hiermee de plank misslaan omdat een en ander reeds bestaat, en ik weer de enige mongool ben die het nog niet weet.......
Dan mag het discreet worden gepm'd.

LinkBack URL
About LinkBacks

Met citaat reageren
.

"And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same."

Ik zie je zo, het wordt een heerlijke bokstraining..